Lasketellaan Osuuspankin huvilalta. Pekka vetää niin perhanasti. Ei se minulle niin kovalta tunnu, mutta luulisi Mateilla tuntuvan. Isä on jossain kokouksessa, niin ei onneksi ole mukana. Tämä on helppo kirivoitto.
Alkaa tuoksua keväältä. Mutaa on, mutta ei ole enää lunta kuin varjopaikoissa. Mukava, että lenkkareista ei kuulu enää natinaa vaan hiekkatien rapse.
Tullaan pikitielle. Leskenlehtiä kuulemma on jo tienhaarassa. Äiti oli nähnyt. Pekka yrittää puskea vauhtia. Mattikin pysyy mukana. Takalan mäkeen Pekka tekee vähän kaulaa. Odotan vielä.
Mäen päältä avaan pellit ja voitan helposti. Ei tästä porukasta ole ilman etumatkaa oikein kirikamppailuihin.
- Kossit! Perkele!
- Oliko vielä noin paljon varaa Tompalla?
- Olis ollut enemmänkin.
- Kyllä kattovat ettei ainakaa helepolla pääse... Voi ristus!
Matti manaa ku pieni piru. Eli kaikki on normaalisti. Mennään saunaan. Pekalla on halpaa Jaffaa.
---
Pyöräilen saunan jälkeen kotiin. Pitäisi pakatakin. Ei kai sinne nyt kummempia mukaan tarvitse? Perusfarkut, T-paita, nahkatakki, kalsarit ja sukat. Ehkä hiuslakka ja dödö. Rahaa.
- Yölläkö te nyt lährette?
- Joo.
- Ja moneltako?
- Joskus viiden jälkeen.
- Onkohan oikein järkiä...
- On on. Annapas muuten vähän matkarahaa!
- Rahaa? Mihkäs sitä tarttoo?
- No kyllä siellä asiat nyt jotain maksaakin. Tuliaisiin.
- Viiskymppiä piisaa.
- Oo ny! Oon ollu hyvin mettätöissä.
- No siinä on! Ei mihkään tohloon - pelikoneesiin tai kaljaan. Loput takaasi! Tai voisit oikiastaan tuorakin sieltä norsukaljaa jos on tarjoukses!
- Se maksaa satasen lisää.
- Höh!
Isä antaa viiskymppistä ja vetää pois, kun yritän sen ottaa. Lopulta kuitenkin antaa sen.
- Ei sitte kannelle leuhottamaan! Meriveteen ku tippuu, niin henki pois!
- Hei, en oo niin tyhmä!
- Melko tyhmä kuitenkin ja kersojen touhuja tahtoo olla...
Menen pakkaamaan ja yrittämään unta.
---
Jarkon isä ja sen setä kaartaa vaaleansinisellä Transporterilla meidän tien päähän. Jarkko, Jarmo ja Janne on takana jo korttipakan kanssa odottelemassa.
- Huomenta!
- Huomenta!
- Pyy, the one and only asshole!
- Jack on heti sekasin.
- Koitahan nyt sekottaa niitä kortteja! Ja rahat pöytään.
- Voisit tietysti maksaa ne ski jump -velat ensin. 450 mk.
- Shhh!!
- Mitkä velat, Jarkon isä kysyy.
- Ei mitkään! Aja nyt vaan, kunhan puhutaan paskaa.
Mankasta soi Hurriganesia ja Led Zeppeliniä. Taitaa olla enemmän isäosaston musiikkia.
Aurinko alkaa kajastaa lähellä Tamperetta. Puhutaan mitä sattuu ja lätkitään korttia rahasta.
---
Terminaalissa ollaan. Alkoholiin perehtynyt pariskuntakaksikko hämmentää lippukassalla jotain. On tainnut rouville mennä hajuvettäkin ihan ravintola-annoksen verran.
- Pitäskö se pojille nyt yhdet kaljat tarjota tässä odotellessa? Jarkon setä ehdottaa.
- Tarvitseekohan ne nyt kuitenkaan vielä?
- Helposti tarvitaan!
Niinpä otamme oluet odotellessa.
Terminaalin baarissa näkyy suomalaisuus. Halvat tuolit. Muka-halpaa ja lämmintä kaljaa, jota pitää juoda niin paljon kuin ehtii ennen kuin laiva lähtee. On vähän liikaa tavaraa mukana ja vähän liikaa vaatetta päällä. Mukamas kiirekin, mutta oikeasti suomalaiseen tapaan on tultu vain liian aikaisin odottelemaan. Laivan lähtöön on melkein pari tuntia. Tax-free aukeaa vasta kolmen tunnin päästä.
---
Päästään laivaan. Jarkolla alkaa olemaan vauhtia. Ehkä myös isällään ja sedällään. Heillä on oma kahden hengen, ja meillä neljän hengen, hytti. Pian kaalimaan vartijat ovat tax-freessa ja pojilla liian vahvaa juomaa. Meille on varattu buffet-pöytä ja se tarkoittaa ilmaista kaljaa. Itse en kyllä juurikaan jaksa sitä juoda, mutta Jarkko jaksaa. Minä syön liikaa sipulirenkaita.
Ruuan jälkeen vanhemmat lähtevät ottamaan välilepoa. Niin tekee myös Jarkko, sen verran on vahvasti pohjaa. Lähdetään Jannen ja Jarmon kanssa kiertelemään laivaa. Lähinnä katselemaan tyttöjä ja pelaamaan pelikoneita.
- Jarkolla vähän vauhti päällä.
- Niinkö? Ei ihan vähän ole kyllä isälläänkään.
- Jos se nyt hetken nukkuis, niin siitähän se vielä virkistyy.
- Kyllä se pärjää! Otetaan vielä yks Sega Rally!
Käydään parin pelin jälkeen hyteillä. Vahtikoirat ovat heränneet, mutta Jarkko nukkuu vielä sikeästi.
- Kato pojat! Missäs Jakke?
- Nukkuu. Tuli väsy.
- Joo, ei se osaa vielä. Mekin otettiin vähän lepoa. Taidetaan lähteä vähän tanssimaan. Vai pitääköhän Jarkkoa vahtia?
- Ei se tosta kyllä nouse.
- No ei se taida.
Lähdetään perässä poikien kanssa diskoilemaan. Ruotsalaiset tytöt, joita on vähän, on aika eri lailla meikattuja kuin suomalaiset. Ehkä niitä Tukholmasta tulee enemmän. Ei me niihin kyllä mitään kontaktia saada, mutta katsoa voi.
---
Laiva pysähtyy Tukholmassa, käydään kannella katsomassa. Pyöritään muutenkin pitkin poikin laivaa ja juodaan limsaa. Kuunnellaan paskaa karaokea ja nauretaan kännisille. Ukot tanssii lavalla, ihmiset istuvat looseissaan ja juovat neonvärisiä juomiaan. Bändi soittaa Beegeesiä ja Suurlähettiläitä.
- Pitäiskö sitä Jarkkoa käydä katsomassa?
- Vois sitä. Vois mennä pian nukkumaankin.
- Ei kai nyt saatana? Ruotsin naiset vasta tuli!
- On herätty melko aikasin...
- Kerran sitä täällä vaan ollaan, nyt loppuun asti! Nukutaan sitten autos!
- Meinaatko, että kuskeista on kuskeiksi?
- Totta...
Tallustellaan hytille. Siellä on monenlaista menoa. Bileitä ja haureutta käytävällä. Vähän pelottavaakin. Avataan ovi.
- Jarkko! Ootko herännyt?
Jarkkoa ei näy. Onko se vessassa? Ei ole.
- No voi nyt helvetti, se on lähtenyt etsimään meitä!
- Ilman kenkiä näköjään...
- Voi perkele...
- Ei se vastaan ainakaan tullut. Olisko se mennyt sinne tanssilavalle?
- Mennään etsimään!
Kävellään ripeästi tanssilavalle. Jarkkoa ei näy sielläkään.
- Hei, onko Jarkko käynyt täällä?
- Ei, miten niin?
- No se on lähtenyt hytistä!
- Se ettii teitä. Kiertäkää laiva ja tulkaa tähän. Onhan se voinut jonkun naisenkin löytää?
- Ai Jarkko? Tuskin sentään...
Kierretään laivan jokainen kerros. Jarkosta ei näy jälkeäkään. Ei voi olla niin, että känninen menee aina eri kautta kuin me. Kierretään myös kannen reitit, mutta siellä ei ole ketään. Mennään takaisin tansseihin.
- No löytykö?
- Ei Jarkkoa näy...
- No mitä helvettiä?
- Ollaan kierretty koko laiva. Monta kertaa.
- Kierretään porukassa vielä! Mennään eri kerroksia.
Vahtimiehet selviävät sekunneissa. Huoli iskee puseroon. Tilanne on jännä, mutta aidosti myös pelottava.
Kierretään laivan joka kolkka jälleen, mutta Jarkosta ei näy jälkeäkään.
---
- Pakko se on käydä infossa nyt. Ne varmaan kuuluttaa.
- Joo.
Info kuuntelee ja kuulustelee. Istutaan poikien kanssa ikkunalla ja käydään tuhannetta kertaa tilannetta läpi. Juhlafiilis on aika kaukana.
Laivalla kuulutetaan Jarkkoa useasti ja henkilökunta alkaa auttamaan etsinnässä. He käyvät myös hyttikäytävillä, mutta Jarkkoa ei havaita. Jarkon isä on aika maissa.
Puhutaan hiljaa, isän kuulematta siitä, että Jarkko on voinut pudota mereen. Niin päissään se oli. Kello on vaikka mitä. Istutaan hetki mökissä, mutta mieluummin ollaan käytävillä tarkkailemassa.
---
Laiva palaa satamaan. Aurinko paistaa. Valo on kuitenkin mielestä poissa. Väsyttää ja on todella lamaantunut olo. Koko porukka on hyvin varma siitä, että Jarkko on tippunut mereen, vaikka sitä ei ääneen sanota. Odotellaan niin kauan, että koko laiva on tyhjä ja hytit voidaan käydä läpi. Ruoka ei maistu, limsakin huonosti.
Jarkon setä tulee autolle ja sanoo, että nyt lähdetään kotiin. Ei voida tässä hetkessä tehdä mitään. Kaikki ovat hiljaa.
Sitten Jarkon isän autopuhelin soi.
- Haloo?!
- Minä täällä...
JUMALAUTA SE ON JARKKO! Hymy nousee meidän kasvoille.
- Ei perkele! Missä sinä olet?!?
- Täällä. Tukholmassa.
- Mitä vittua!?!
- Kävelin jonkun porukan perässä, kun ajattelin seuraavani teitä. Ne sitte katos ja terminaalissa ei saanut olla yötä. Oon kävellyt koko yön terminaalia paljain jaloin ympäri. On saatanan kylmä.
- Perkele, sun kanssa... On pikkuusen etitty.
- Joo joo... Käy siellä selvittämässä, että saan lipun takasin.
- Minä käyn. Älä nyt lähde minnekään hortoilemaan!
- No en varmasti!
Perkele! Jarkko on hengissä! Naureskellaan koko porukalla! Jarkon isä lähtee selvittämään asioita, me haetaan leivät.
Jarkon isä tulee reilun tunnin päästä. Jarkolle on lippu seuraavaan laivaan ja sitten Junalla kotiin Turusta. Jotenkin sai rahaakin siirrettyä, että voi laivalla syödä.
- No niin pojat, nyt me lähdetään kotiin. Aikamoinen reissu teillä. Voitte Jarkkoa vähän kurmoottaa tästä. Ei se tosin nyt hetkeen kyllä lähde kotoa mihinkään.
---
Jarmon, Jarkon ja Jannen kanssa pyörittiin koko lukio. Periaatteessa siihen tiiviimpään porukkaan kuului vielä Jukka, mutta se ei ollut tällaisten reissujen mies.
Jarkon kanssa pelattiin Ski Jump International kakkosta rahasta. Jarkko oli ainoastaan 450 mk velkaa tästä. Velkojahan ei maksettu, vaan yritettiin voittaa takaisin.
Jarkolla oli erikoisia tempauksia ja aika hyvin vauhtia aina illanvietoissa. Ei Jarmokaan pahasti tästä jäänyt, mutta enemmän oli tolkkua. Minä ja Janne oltiin yleensä ne muista huolehtijat. Naureskeltiin kännikohellukselle ja yritettiin pitää porukka hengissä.
Laivareissu on melko ikimuistoinen. Pelko Jarkon hukkumisesta oli todellinen. Itse olin aika varma siitä. Edelleen tuo puhelinsoitto autoon on hyvin epätodellisen oloinen.
Jarkko oli siis lähtenyt hytistä. Tukevasti vielä päissään. Päällä farkut, valkoinen MM95-T-paita ja ilman sukkia. Myös ilman kenkiä. Laiva käännähti Tukholmassa. Jarkko tassutti jonkun suomalaisryhmän kannassa Tukholmaan. Terminaaliin ei voinut jäädä, niin seurasi jotain ryhmää hetken. Ryhmä lähti autolla pois, joten Jarkko jäi päissään kiertämään paljain jaloin terminaalin ympäristöä. On saattanut olla näky. Ja on varmaan Jarkollekin valaistunut, että ei kannata kauheasti elvistellä suomalaisena MM95-paita päällä.
No, Jarkko siis sai rahat infosta. Ja pääsi seuraavaan iltalaivaan. Mitä tekee Jarkko? Ei syö, vaan ostaa alkomahoolia, pelaa Black Jackia ja sammahtaa jonnekin. Aamulla laivan tullessa maihin, Jarkolla on päällään vieras nahkatakki ja taskut täynnä pelimerkkejä. Siitä krapulassa junaan ja kotiin. Takkia ja tonnia rikkaampana. Hienosti!
Outoahan tässä on myös se, että tuon jälkeen lähdin armeijaan, eikä olla Jarkon kanssa nähty kuin lyhyesti pari kertaa. Jarkko taisi löytää nykyisen vaimonsa saman kesän Rysköiltä ja elämät vei vahvasti eri suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti